“Naše heslo zní: Ex omnibus tenebrís separáre vestigia lucis. Ze všech temnot vynášet stopy světla. Shrnuto: katolický dekadentní spisovatel chce pravdivě popisovat svět, ve kterém žije. Jeho svět začíná v propastných temnotách, ale po kříži „šplhá“ až k největším extázím. Katolický dekadent je „blázen Boží“, černý romantik a ironik, s oficiální společností nespokojený a do ní nezařazený. Hledá vykoupení a osvobození v umění, v příběhu. Jeho úkolem je příběhem sloužit Bohu a ukazovat, že svět je místo hluboce krásné – místo zachráněné.”
Toto je přepracovaný program, ve kterém jsou použity úryvky z doslovu k Severnímu kříži od J.B. Struktura čtyř úkolů je konečná. Doufám, že je zřejmé, jak zachováváme stále stejnou myšlenku, jen ji postupně upřesňujeme.
Úkol umělecký
“Kristus všechno pozvedá k sobě. Tak i umělec by měl činit – vše k Bohu pozvedat. Ale pozvedat odtud, kde je on sám zabořen. Chceme také krásy a radost popisovat pravdivě – to je stejně tak těžké. Svět je mnohem hlubší i krásnější, než jak den jej kdy znal.”
Dekadence bez katolicismu je mrtvá.
— Praktické úkoly: 1)Psát podle svého nejlepšího přesvědčení, pokud to lze. Pokud ne, být jiným způsobem vojákem Kristovým.
2) Hledat umělce, kteří s námi “stojí na téže straně” a psát o nich, případně hájit a prosazovat ty, kteří se objeví.
Úkol filosofický
Filosofie, kterou zastáváme, je značně “šílená”.
Nejlepší citát, který jsme našli a který obsahuje i náš pohled na propastně svobodný svět je z Neubauera: “Staří milovníci pravdy však věděli, že moudrý je pouze Bůh. O Boží Moudrosti pak bylo zjeveno, že byla s ním, když tvořil svět, když ještě nebylo propastí (Přís. 8,20-31) – hrála si před ním, a rovněž biblický Bůh, hledě na ni a její dovádivou rozkošnost, spatřil v ní podobu své vůle a obdařil Svět právě touto svou hravou, dravou, divokou svévolí.” – Jedině takto může vypadat Boží svět, který lze milovat!
— Praktické úkoly: filosofickou reflexí sloužit Bohu. Vzděláváním, shromažďováním článků, vytvářením teorií, hledáním spolupracovníků a myšlenek.
Úkol psychologický
— Praktické úkoly: Chránit lidskou individualitu ve smyslu: “Není zlý človek, je jen zlo.” Je mnoho lidí, kteří se cítí být kvůli něčemu vyloučeni ze světa i z Církve. Ale Kristus “stoloval s nevěstkami a hříšníky”, my o takových lidech často píšeme. A lze se jich zastávat i jinak.
Úkol teologický
— Praktické úkoly: 1) Souvisí zčásti s filosofií: Filosofie jako služka teologie (nebo přesněji vyjádřeno: filosofie bez Boha jako “posledního bodu” je pro nás nemyslitelná.
2) Starost o dobrý liturgický zpěv, do kterého patří jak dobrá lidová duchovní píseň, tak chorál nebo i veškeré moderní hudba, pokud splňuje umělecká kritéria, posvěcuje člověka a oslavuje Boha.
3) Liturgii nelze omezit např. jen na “bohoslužbu slova”. Nezastupitelné místo v ní má symbolická stránka ve smyslu Jungových archetypů. Dnešnímu člověku (a nejen v bohoslužbě) chybí pravdivé rituály a sepjetí s přírodou.
Náš program je v prvé řadě literární, ale svým dosahem lze říci až univerzální. Nejsme výlučná skupina. Docela rádi bychom přivítali další členy, zájemci se ovšem nehrnou. Podmínky jsou vlastně jen dvě, být katolíkem (nebo chtít se jím stát) a chtít sloužit Bohu v oblastech zde jmenovaných.
F.J. 9. května 2005